Δικαιώματα επιβατών με ένα κλικ

Παρακάτω θα βρείτε βασικές αρχές αναφορικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών καθώς και τις υποχρεώσεις των λιμένων και των μεταφορέων. Οι βασικές αρχές των δικαιωμάτων επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές συνοψίζονται στα εξής:

Δικαίωμα στην ενημέρωση

  • Ο επιβάτης έχει το δικαίωμα σε επαρκή πληροφόρηση καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού του.
  • Σε περίπτωση ακύρωσης ή καθυστέρησης της αναχώρησης, ο επιβάτης έχει το δικαίωμα να ενημερωθεί από τον μεταφορέα ή τον λιμένα το αργότερο 30 λεπτά μετά την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης καθώς και την εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης και άφιξης αμέσως μόλις αυτή η πληροφορία είναι διαθέσιμη.

Δικαίωμα στη μη-διάκριση όρων σύμβασης μεταφοράς

  • Όλα τα άτομα έχουν το δικαίωμα να μην υφίστανται διακρίσεις άμεσα ή έμμεσα πχ με βάση την εθνικότητα ή τον τόπο εγκατάστασης του μεταφορέα ή του πωλητή εισιτηρίων κατά την αγορά εισιτηρίων.

Δικαίωμα στη φροντίδα και βοήθεια, στην επαναδρομολόγηση και επιστροφή χρημάτων, μερικής αποζημίωσης σε περίπτωση ακύρωσης ή καθυστέρησης ταξιδιού

  • Οι επιβάτες που ταξιδεύουν με πλοίο έχουν δικαίωμα στην φροντίδα και βοήθεια, στην επαναδρομολόγηση και επιστροφή χρημάτων, μερικής αποζημίωσης της τιμής του εισιτηρίου ανάλογα με την περίπτωση και τα θέματα που προκύπτουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Ο επιβάτης με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα κατά την έκδοση του εισιτηρίου του ή το αργότερο 48 ώρες πριν ταξιδέψει πρέπει να ενημερώσει την εταιρεία για τις ειδικές ανάγκες του και τις απαιτούμενες υπηρεσίες που θα πρέπει να του παρασχεθούν.

Δικαίωμα υποβολής παραπόνων στους μεταφορείς, λιμένες και τον Εθνικό Φορέα Εφαρμογής (ΥΝΑΝΠ)

Για κάθε παράπονο ή καταγγελία που αφορά στη μη τήρηση των υποχρεώσεων της εταιρείας ή του εκδότη του εισιτηρίου, ή του φορέα εκμετάλλευσης του λιμενικού τερματικού σταθμού, ο επιβάτης μπορεί να απευθυνθεί εντός δύο μηνών, ανάλογα, αρχικά στην εταιρεία ή στον εκδότη του εισιτηρίου ή στον ναυτικό πράκτορα ή στο φορέα εκμετάλλευσης του λιμενικού τερματικού σταθμού. Κατά τη διάρκεια του πλου μπορεί να απευθυνθεί στον ορισμένο από τον πλοίαρχο αξιωματικό του πλοίου.

Μετά την παρέλευση 2 μηνών εφόσον δεν δόθηκαν απαντήσεις ή επαρκείς εξηγήσεις από την εταιρεία ή τον εκδότη του εισιτηρίου ή το φορέα εκμετάλλευσης του λιμενικού τερματικού σταθμού, σε καταγγελίες ή παράπονα, ο επιβάτης μπορεί να απευθυνθεί απευθείας α) στη Λιμενική Αρχή επιβίβασής ή αποβίβασής του ή β) στο ΥΝΑΝΠ. Για περισσότερες πληροφορίες για τη διαδικασία παραπόνων πατήστε εδώ.

Άρνηση επιβίβασης

Σε περίπτωση που δεν επιτραπεί στον επιβάτη η επιβίβαση στο πλοίο ενώ έχει στην κατοχή του έγκυρο εισιτήριο

Ο επιβάτης έχει δικαίωμα:

Να λάβει αποζημίωση τριπλάσια της αξίας του ναύλου επιβάτη, ή

Τη συντομότερη προώθησή στον τελικό προορισμό του, με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας, τροφή για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών και κατάλυμα στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον αυτό είναι εφικτό και καθίσταται αναγκαία η διανυκτέρευση, ή μεταφορά σε χρόνο της επιλογής του. Στην περίπτωση αυτή λαμβάνει επιπρόσθετα ως αποζημίωση την αξία του ναύλου επιβάτη.

Ακύρωση ταξιδίου

Ως ακύρωση ταξιδίου ορίζεται η μη πραγματοποίηση προγραμματισμένου ταξιδίου για την οποία υπήρχε τουλάχιστο μια (1) κράτηση θέσης.

Σε περίπτωση που ακυρωθεί το ταξίδι

Με υπαιτιότητα της εταιρείας

Ο επιβάτης δικαιούται να λάβει πλήρη αποζημίωση ή άλλες αντισταθμιστικές παροχές κατ’ επιλογή σου εφόσον:

  • Δεν ενημερώθηκε μία εβδομάδα πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου του ακυρωθέντος δρομολογίου και δεν του επιστράφηκε το αντίτιμο του εισιτηρίου , ή
  • Δεν ενημερώθηκε τουλάχιστον 12 ώρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου του ακυρωθέντος δρομολογίου και δεν προωθήθηκες με άλλο μέσο στον προορισμό του εντός 12 ωρών από τον προγραμματισμένο απόπλου του ακυρωθέντος δρομολογίου.

Λόγω βλάβης ή ζημίας του πλοίου

Ο επιβάτης δικαιούται:

  • να ενημερωθεί εγκαίρως και εφόσον συμφωνήσει να προωθηθεί στον προορισμό του με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας εντός 24 ωρών ή να υπαναχωρήσει και να του επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου.
  • Εφόσον δεν προωθηθεί στον προορισμό του ή δεν υπαναχωρήσει σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην προηγούμενη περίπτωση, ο επιβάτης δικαιούται να του χορηγηθεί από την εταιρεία τροφή και κατάλυμα στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον αυτό είναι εφικτό και καθίσταται αναγκαία η διανυκτέρευση.
  • Εφόσον με υπαιτιότητα της εταιρείας δεν προωθηθεί στον προορισμό του εντός 24 ωρών. ο επιβάτης δικαιούται να λάβει χρηματική αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας.

Σε περίπτωση που απαγορευθεί ο απόπλους του πλοίου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

Ο επιβάτης δικαιούται:

  • Να τροποποιήσει το εισιτήριό του, ή
  • Να διαμείνει στο πλοίο εφόσον κατά την κρίση του πλοιάρχου οι συνθήκες το επιτρέπουν, ή
  • Να ακυρώσει το εισιτήριό του και να του επιστραφεί ο αναλογούν ναύλος.

Τρόποι επιστροφής ναύλου και καταβολή αποζημίωσης

Ο επιβάτης θα πρέπει να παραδώσει αυτούσιο το σώμα του εισιτηρίου ή το απόκομμα, στην εταιρεία ή στον εκδότη του εισιτηρίου ή στον κατά λιμένα οριζόμενο από την εταιρεία ναυτικό πράκτορα έως και 7 ημέρες μετά την προγραμματισμένη αναχώρηση του πλοίου.

Καθυστέρηση ταξιδίου

Σε περίπτωση που το πλοίο καθυστερήσει να αναχωρήσει από το λιμάνι από υπαιτιότητα της εταιρείας (βλάβη ή ζημία του πλοίου)

Ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης του πλοίου από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου, ο επιβάτης δικαιούται:

Σε περίπτωση καθυστέρησης πάνω από 90 λεπτά

  • να ακυρώσει το εισιτήριό του και για αποζημίωση να λάβει το αντίτιμο του εισιτηρίου που κατέβαλε, ή
  • να διαμείνει στο πλοίο, να λάβει ελαφρά γεύματα ή αναψυκτικά με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και να προωθηθεί στον προορισμό του θαλάσσιου ταξιδιού του με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας.

Σε περίπτωση καθυστέρησης μεγαλύτερη από 4 ώρες

Ο επιβάτης δικαιούται:

  • Να του χορηγηθεί από τον μεταφορέα γεύμα και κατάλυμα, στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αυτό εφικτό και είναι αναγκαία η διανυκτέρευση ή οι διανυκτερεύσεις. Η μεταφορά του επιβάτη, από το λιμάνι, στο ξενοδοχείο και από το ξενοδοχείο, στο λιμάνι, γίνεται, με έξοδα του μεταφορέα, Το κόστος κάθε διανυκτέρευσης ορίζεται, στα 80 ευρώ και ο αριθμός των διανυκτερεύσεων, στις 3, κατ’ ανώτατο όριο, ή
  • Να λάβει αποζημίωση 25% επί του εισιτηρίου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας μόνο εφόσον τελικά προωθήθηκε στον προορισμό του με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και η καθυστέρηση του είναι:
    • 1 ώρα για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού μέχρι 4 ώρες.
    • 2 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 4 ώρες και μέχρι 8 ώρες.
    • 3 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 8 ώρες και μέχρι 24 ώρες.
    • 6 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 24 ώρες.

Σε περίπτωση καθυστέρησης διπλάσιας του χρόνου που αναφέρεται στις παραπάνω περιπτώσεις,

O επιβάτης δικαιούται να λάβει αποζημίωση 50% επί του εισιτηρίου.

Σε περίπτωση που με υπαιτιότητα της εταιρείας δεν προωθήθηκε στον προορισμό του με το ίδιο ή άλλο πλοίο εντός 24 ωρών από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου,

Ο επιβάτης δικαιούται να λάβει αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη καθώς και την επιστροφή του ναύλου οχήματος που κατέβαλε ή κατόπιν συμφωνίας άλλη αντισταθμιστική παροχή.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το δικαίωμα αποζημίωσης ασκείται, στο λιμάνι αναχώρησης, ή άφιξης του πλοίου.

Σε περίπτωση καθυστέρησης του πλοίου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού λόγω βλάβης ή ζημιάς του πλοίου από υπαιτιότητα της εταιρείας

Ο επιβάτης δικαιούται:

  • Να διακόψει το ταξίδι του και να του επιστραφεί  η τιμή του εισιτηρίου που αναλογεί για το υπόλοιπο της διαδρομής και για τον επιβάτη και για το όχημα
  • Να συνεχίσει το ταξίδι του. Σε αυτή την περίπτωση δικαιούται να λάβει αποζημίωση 25% επί του εισιτηρίου ή κατόπιν συμφωνίας άλλη αντισταθμιστική παροχή όταν η καθυστερημένη άφιξη στο λιμάνι προορισμού του είναι:
    • 1 ώρα για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού μέχρι 4 ώρες.
    • 2 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 4 ώρες και μέχρι 8 ώρες.
    • 3 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 8 ώρες και μέχρι 24 ώρες.
    • 6 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 24 ώρες.
  • Να λάβει αποζημίωση 50% επί του εισιτηρίου εφόσον η καθυστέρηση είναι διπλάσια του χρόνου που αναφέρεται στις παραπάνω περιπτώσεις, ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η άσκηση ενός από τα παραπάνω δικαιώματα αποδεικνύεται με ενυπόγραφη συμπλήρωση σχετικού εντύπου που χορηγείται από την εταιρεία κατά την ενημέρωση του επιβάτη για το γεγονός της καθυστέρησης του ταξιδιού.

Σε περίπτωση που διακοπεί το ταξίδι σε ενδιάμεσο λιμάνι εξαιτίας βλάβης ή ζημιάς του πλοίου

Εφόσον τελικά προωθήθηκε στον προορισμό του,

O επιβάτης δικαιούται:

  • Να λάβει αποζημίωση 25% επί του εισιτηρίου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας εφόσον τελικά προωθήθηκε στον προορισμό σου με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και η καθυστερημένη άφιξη στο λιμάνι προορισμού του είναι:
    • 1 ώρα για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού μέχρι 4 ώρες.
    • 2 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 4 ώρες και μέχρι 8 ώρες.
    • 3 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 8 ώρες και μέχρι 24 ώρες.
    • 6 ώρες για προγραμματισμένη διάρκεια ταξιδιού πάνω από 24 ώρες.
  • Να λάβει αποζημίωση 50% επί του εισιτηρίου εφόσον η καθυστέρηση είναι διπλάσια του χρόνου που αναφέρεται στις παραπάνω περιπτώσεις,

Εφόσον τελικά δεν προωθήθηκε στον προορισμό του και δεν άσκησε το δικαίωμα υπαναχώρησης

Ο επιβάτης δικαιούται:

  • Να του χορηγηθεί από την εταιρεία τροφή και κατάλυμα, καθ’ όλο το χρόνο αναμονής μέχρι τη συνέχιση του ταξιδίου του, στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον αυτό είναι εφικτό και καθίσταται αναγκαία η διανυκτέρευση, ή
  • Να λάβει αποζημίωση διπλάσια του ναύλου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή μετά από συμφωνία με την εταιρεία.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η άσκηση του δικαιώματος αυτού, αποδεικνύεται με ενυπόγραφη συμπλήρωση σχετικού εντύπου που σου χορηγείται από την εταιρεία κατά την ενημέρωσή σου για το γεγονός της διακοπής του ταξιδίου.

Σε περίπτωση που ο επιβάτης χάσει την ανταπόκριση για τη συνέχιση του θαλάσσιου ταξιδιού λόγω καθυστέρησης ή ματαίωσης του ταξιδιού εξαιτίας βλάβης ή ζημιάς του πλοίου

Εφόσον διαθέτει εισιτήριο ανταπόκρισης, ο επιβάτης πρέπει να ενημερώσει σχετικά την εταιρεία και δικαιούται:

  • Να προωθηθεί με τον προσφορότερο τρόπο στον τελικό προορισμό σου με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας.
  • Να του προσφερθεί τροφή και κατάλυμα (ίδιες προϋποθέσεις, που ισχύουν, για τη διακοπή του ταξιδιού, σε ενδιάμεσο λιμάνι) στο λιμάνι ανταπόκρισης, με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας, όταν εξαιτίας της απώλειας της ανταπόκρισης αναγκάζεται να αναχωρήσει την επόμενη ημέρα από την άφιξή του, ή καθίσταται αναγκαία η διανυκτέρευσή του ή η παραμονή του για μεγαλύτερο διάστημα από αυτό που είχε προγραμματίσει.

Τρόποι επιστροφής ναύλου και καταβολή αποζημίωσης

Ο επιβάτης θα πρέπει να παραδώσει αυτούσιο το σώμα του εισιτηρίου ή το απόκομμα, στην εταιρεία ή στον εκδότη του εισιτηρίου ή στον κατά λιμένα οριζόμενο από την εταιρεία ναυτικό πράκτορα έως και 7 ημέρες μετά την προγραμματισμένη αναχώρηση του πλοίου.

Άλλα

Δικαίωμα επιστροφής εισιτηρίου

Ο επιβάτης μπορεί να επιστρέψει ή να τροποποιήσει το εισιτήριο σου από εκεί που το εξέδωσε ή στον οριζόμενο κατά λιμένα από την εταιρεία ναυτικό πράκτορα ή σε οποιοδήποτε πρόσωπο εκδίδει εισιτήρια επιβατών και αποδείξεις μεταφοράς οχημάτων για το συγκεκριμένο πλοίο.

Δικαίωμα ακύρωσης του εισιτηρίου

Ο επιβάτης δικαιούται να υπαναχωρήσει και ανάλογα με το χρόνο επιστροφής αυτούσιου του σώματος του εισιτηρίου, να του επιστραφεί ολόκληρος ο ναύλος ή ποσοστό του ως εξής:

  • Ποσοστό 50% εφόσον επιστρέψει το εισιτήριο έως και 12 ώρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.
  • Ποσοστό 75% εφόσον επιστρέψει το εισιτήριο έως και 7 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.
  • Ολόκληρο το ναύλο εφόσον επιστρέψει το εισιτήριο έως και 14 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.
  • Ολόκληρο το ναύλο ανεξαρτήτως του χρόνου ειδοποίησης για αποδεδειγμένους λόγους ανωτέρας βίας.

Στις παραπάνω περιπτώσεις ακύρωσης επιστρέφονται και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων και ο ΦΠΑ.

Δικαίωμα τροποποίησης του εισιτηρίου

Ο επιβάτης δικαιούται να τροποποιήσει το εισιτήριο του εφόσον διατίθενται θέσεις μέχρι και 48 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου.

Σε περίπτωση μη παροχής της θέσης ή του τύπου της καμπίνας που αναγράφεται στο εισιτήριο

Ο επιβάτης έχει δικαίωμα να επιλέξει μία από τις παρακάτω τρεις (3) επιλογές:

  • Να υπαναχωρήσει και να λάβει την αξία του ναύλου που κατέβαλε (επιβάτη ή και οχήματος) και χρηματική αποζημίωση προσαυξημένη κατά 100% επί της τιμής του ναύλου επιβάτη, ή
  • Να ταξιδέψει σε θέση κατώτερη και να λάβει τη διαφορά της τιμής του ναύλου επιβάτη μεταξύ της κατηγορίας των θέσεων προσαυξημένη κατά 100% , ή
  • Μετά από αίτημά του και συμφωνία της εταιρείας, να ταξιδέψει σε θέση ανώτερη καταβάλλοντας τη διαφορά της τιμής του ναύλου μειωμένη κατά 50%. Η καταβολή της διαφοράς δεν ισχύει εάν η εταιρεία διαθέσει στον επιβάτη ανώτερη θέση με δική της πρωτοβουλία χωρίς αίτημά του.

Δικαίωμα μεταφοράς χειραποσκευών χωρίς την καταβολή ιδιαίτερου ναύλου

Ο επιβάτης δικαιούται να μεταφέρει χειραποσκευές βάρους μέχρι 50 κιλών.

Εάν ο επιβάτης είναι άτομο μειωμένης κινητικότητας, δικαιούται, επιπλέον των χειραποσκευών, να μεταφέρει κάθε εξοπλισμό που απαιτείται για την αυτόνομη μετακίνησή σου.

Ευθύνη για την φθορά ή απώλεια των αποσκευών εντός του πλοίου

Εφόσον ο επιβάτης έχει παραδώσει τις αποσκευές του για φύλαξη και του έχει εκδοθεί σχετική απόδειξη ευθύνεται η εταιρεία.

Είμαι άτομο με αναπηρία & μειωμένη κινητικότητα

Δικαιώματα επιβατών με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα

Δικαίωμα πρόσβασης στη μεταφορά ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα χωρίς καμία διάκριση

Τα άτομα με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα έχουν δικαίωμα σε δωρεάν ειδική βοήθεια από μεταφορείς και φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών σε λιμένες και σε πλοία, μεταξύ άλλων με επιβίβαση και αποβίβαση.

Δικαίωμα σε ειδική βοήθεια

Ο φορέας εκμετάλλευσης του λιμενικού τερματικού σταθμού σε συνεργασία με την εταιρεία υποχρεούνται να σου εξασφαλίσουν και να παρέχουν δωρεάν συνδρομή και κατάλληλες συνθήκες πρόσβασης, τόσο μέσα στον λιμένα (Προσβασιμότητα Λιμένων) όσο και κατά την επιβίβαση, αποβίβαση και τη διάρκεια του ταξιδιού του (Προσβασιμότητα Πλοίων).

Δικαίωμα αποζημίωσης για απώλεια ή ζημιά σε εξοπλισμό κινητικότητας

Σε κάθε περίπτωση φθοράς ή απώλειας ειδικού εξοπλισμού σου που οφείλεται σε υπαιτιότητα της εταιρείας, αυτή οφείλει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να παρασχεθεί προσωρινός και κατάλληλος εξοπλισμός αντικατάστασης, ενώ παράλληλα οφείλει να καταβάλει αποζημίωση που αντιστοιχεί στην αξία αντικατάστασης του σχετικού εξοπλισμού.

Περιπτώσεις που δεν δικαιούμαι αποζημίωση

Περιπτώσεις δεν έχουν εφαρμογή τυχόν απαιτήσεις του επιβάτη

Καμία απαίτηση δεν δύναται να θεμελιωθεί για καθυστέρηση, διακοπή, ακύρωση ή τροποποίηση δρομολογίου που οφείλεται σε λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας, ανωτέρας βίας στην εφαρμογή διατάξεων της νομοθεσίας ή σε εντολές της αρμόδιας Αρχής γενικά ιδίως δε για την παροχή βοήθειας σε πλοία ή πρόσωπα που βρίσκονται σε κίνδυνο ή σε τυχόν εγκεκριμένη τροποποίηση των προγραμματισμένων δρομολογίων η οποία σχετίζεται με την εξυπηρέτηση εκτάκτων μεταφορικών αναγκών ή την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Για επιπλέον πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν με πλοία και τον τρόπο διεκδίκησής τους, οι επιβάτες μπορούν να επισκεφτούν τη σελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Your Europe».

Oι επιβάτες μπορούν να λάβουν άμεσα πληροφορίες από την ΕΕ σχετικά με τον τρόπο άσκησης των δικαιωμάτων τους εφόσον συμπληρώσουν σχετικό ηλεκτρονικό έντυπο.